För dig som inte kan prata eller höra med vanlig telefon
finns Alternativ telefoni.
Du kan välja själv om du vill använda video, text och/eller ljud.
Det finns appar och tjänster du kan använda gratis.
När appar och program inte räcker till finns det hjälpmedel.
Hjälpmedel kan vara ett program
som både är bildtelefon och texttelefon.
Om du behöver råd och hjälp med appar och program
kan du kontakta Centrum för hjälpmedel.
Om du behöver ett hjälpmedel kan Centrum för hjälpmedel
hjälpa dig att prova ut ett.
Då ska du göra en egen vårdbegäran.
Videosamtal och samtal via tolk
För att ringa videosamtal på teckenspråk
finns det appar du kan ladda ner gratis.
Du som vill ringa samtal via tolk (teckenspråk/text)
kan använda tjänsterna Bildtelefoni.net och Texttelefoni.se
Det kostar ingenting.
Teletal
För dig som ringer vanliga telefonsamtal
men behöver extra stöd i telefonsamtal finns tjänsten Teletal.
Om du behöver råd och hjälp med appar och program
kan du kontakta Centrum för hjälpmedel.
Om du behöver alternativ telefoni
Du behöver skicka in en ansökan
för att boka ett besök för Alternativ telefoni
Du ansöker med blanketten Egen vårdbegäran.
Du kan skicka in den digitalt via e-tjänster på 1177.se
eller via brev.
Under besöket undersöker vi vilket hjälpmedel som passar dig bäst.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 25 juni 2024